The term ‘dress code’ refers to the rules and guidelines on how one should dress, both privately or as a member of certain social, professional, or ethnic groups. These are usually not written ‘laws’, but rather norms that are tacitly assumed and based on a social consensus and can vary according to national affiliation, religion, age or gender. Dress codes can emerge ‘on the street’: Unspoken codes that society produces and that can also be found in so-called subcultures. For example, the punk movement – which emerged in the 1970s – also developed its own dress code as an expression of political protest and conscious opposition to the social upper class.
The exhibition playfully scrutinises the way we deal with dress codes and traditional encodings. It uses different questions to illuminate international fashion as a mirror of both society and the individual. Topics such as authenticity, and brand fetishism are systematised and visualised with exhibits. Whether designer dress or jeans, suit or sweatpants, knitted jumper or uniform – every culture, society, or group has its own dress codes. The exhibition thus negotiates fashion between two poles – the individualist and the conformist. And it brings fashion by style-shaping designers such as Armani, Burberry, Chanel, Comme des Garçons, Martin Margiela, Issey Miyake, Vetements or Vivienne Westwood with contemporary art by Keizo Motoda, Tom Sachs, Cindy Sherman, Oliver Sieber, Juergen Teller or Kyoichi Tsuzuki into a dialogue.
Dressing or ‘dressing up’ is an important motor in the self-discovery process of one’s own identity, and for personality formation, transformation is a creative act. Fashion turns out to be a suitable vehicle of individualisation tendencies – this is also a central statement of the exhibition. In the scramble that takes place in the social media, the name of the game is the permanent striving for one’s own style, which, however, hardly differs in the cultural and global context.
Fashion is not only an act of wearing clothes – it is also an act of seeing and being seen, which today is shared with preference via social networks. In the discussion of occasion and effect, representative requirements or personal preferences, social communication via fashion functions on a visual and non-verbal level. Consciously or unconsciously, every individual deals with clothes on a daily basis, and by slipping into changing roles – be it the anonymous business outfit, the casual leisure look, or the elitist Chanel coat and skirt – their clichés are automatically transferred: You are what you wear! Playing with fashion leads to a mix of styles or a formal redefinition of, for example, a status symbol, which is gladly replaced by self-confident understatement – even in official contexts. The shifting of elements between ‘high and low’ or the breaking of rules has long been common practice in haute couture as well. If punk was perhaps the last great fashion shock wave to sweep through Europe, nowadays at most genderfluid themes can attract widespread attention. Currently, the upcycling of second-hand goods is very much en vogue, with which an individual differentiation from the mainstream is flaunted. The common codes are thus subject to constant shifts in the canon of values.
Kleiden oder „Verkleiden“ ist ein wichtiger Motor im Selbstfindungsprozess der eigenen Identität, und für die Persönlichkeitsbildung ist die Verwandlung ein kreativer Akt. Die Mode entpuppt sich als geeignetes Vehikel von Individualisierungstendenzen – auch das ist eine zentrale Aussage der Ausstellung. Mode ist nicht nur ein schlichter Akt des Tragens von Kleidung – sie ist auch ein Akt des Sehens und Gesehen-Werdens, der heute mit Vorliebe über die sozialen Netzwerke geteilt wird. In der Auseinandersetzung mit Anlass und Wirkung, repräsentativen Anforderungen oder persönlichen Vorlieben funktioniert Kommunikation über Mode auf visueller und auf nonverbaler Ebene. Bewusst oder unbewusst beschäftigt sich jede*r Einzelne tagtäglich mit Kleidung, und durch das Schlüpfen in wechselnde Rollen – sei es das anonyme Business-Outfit, der legere Freizeitlook oder das elitäre Chanel-Kostüm – übertragen sich automatisch auch deren Klischees: Kleider machen Leute! Das Spiel mit der Mode führt zu einem Mix der Stile oder einer formalen Neudefinition z.B. eines Statussymbols, welches gern auch durch selbstbewusstes Understatement abgelöst wird – selbst in offiziellen Kontexten. Die Verschiebung von Elementen zwischen „High and Low“ oder das Brechen von Regeln ist auch in der Haute Couture längst gängige Praxis. War der Punk vielleicht die letzte große modische Schockwelle, die durch Europa ging, können heutzutage höchstens genderfluide Themen breite Aufmerksamkeit erlangen. Aktuell steht das Upcycling von Secondhand-Ware hoch im Kurs, wodurch eine individuelle Abgrenzung zum Mainstream zur Schau getragen wird. So unterliegen die gängigen Codes steter Verschiebungen im Wertekanon.
Erkunden Sie auch unser eigens konzipiertes Fashion Lab! Es vertieft die Themen der Ausstellung und enthält zahlreiche partizipative Elemente, die den Facettenreichtum von Mode sinnlich erfahrbar machen: Mit einem Smart Mirror können Sie sich mit aktuellen Modekreationen virtuell stylen oder ganz analog Mode hiesiger Designer*innen in einem spannenden Display auf sich wirken lassen. Ayzit Bostan, Dawid Tomaszewski, Dead White Mens Clothes, Hannibal, Herr von Eden, Hien Le, Julia Heuer, Kilian Kerner, Maison Common, Marina Hoermanseder, Michael Sontag, Tra My Nguyen und William Fan präsentieren ihre Outfits im Raum und das britische Modelabel Auroboros führt Sie in die digitale Haute Couture ein.
Paper Dolls in einem Pop-Up-Fotobereich laden Sie ein, sich mit Mode aus der Ausstellung zu (ver-)kleiden – Ihre Fotos davon bereichern das Lab. Und damit die Eindrücke und Inspirationen auch außerhalb des Ausstellungskontextes fortbestehen, können Sie exklusiv für die Ausstellung entworfene T-Shirts unmittelbar im Fashion Lab erwerben. Der Kauf erfolgt dabei nicht über einen herkömmlichen Shop, sondern wird über einen Verkaufsautomaten angeboten – ein Verweis auf die über 5 Millionen in Japan vorhandenen Konsumgüterautomaten. Das T-Shirt ‚to go‘ soll, ähnlich einem konventionellen Souvenir, als modisches Andenken an die Ausstellung erinnern.
Neben zahlreichen weiteren Off- und Online-Angeboten greift ein Rahmenprogramm aus Filmvorführungen, Workshops und Panel-Talks Schlagwörter wie Diversität, Internet-Hypes und Nachhaltigkeit auf und soll den öffentlichen Diskurs anregen. Dabei werden Themenfelder wie genderfluide Mode, Trendentstehung im (post)digitalen Zeitalter oder Neo-Ökologie als Megatrend aus der Perspektive unterschiedlicher Mode-Expert*innen beleuchtet und kritisch hinterfragt.
Wir laden Sie herzlich zum Spiel mit der Mode ein!
Eine Ausstellung des National Museum of Modern Art, Kyoto, und des Kyoto Costume Institute in Kooperation mit der Bundeskunsthalle
Visit our Fashion Lab! It explores various themes of the exhibition in greater depth, and its numerous participatory elements offer visitors a sensory experience of the multifaceted nature of fashion. Enjoy the latest smart mirror technology to virtually style yourself in the latest fashion creations or take a slightly more old-tech look at the exciting display of fashion by local designers. Ayzit Bostan, Dawid Tomaszewski, Dead White Mens Clothes, Hannibal, Herr von Eden, Hien Le, Julia Heuer, Kilian Kerner, Maison Common, Marina Hoermanseder, Michael Sontag, Tra My Nguyen und William Fan are presenting their outfits in situ and the UK-based digital fashion house Auroboros displays digital Haute Couture.
Paper dolls in a pop-up photo area invite you to dress up or down in clothes from the exhibition – your photos will further enrich the lab experience. And, to ensure that the impressions and inspirations continue outside the exhibition itself, you can purchase T-shirts designed exclusively for the exhibition directly in the Fashion Lab. The purchase is not made in a conventional shop but is rather offered by means of a vending machine—a reference to the over five million consumer goods vending machines available in Japan. Like a conventional souvenir, the T-shirt ‘to go’ is intended to serve as a fashionable keepsake of the exhibition.
In addition to numerous other offline and online offers, a diversified supporting programme including film screenings, workshops, and panel discussions will address buzzwords such as diversity, internet-hype, and sustainability and stimulate public discourse. Key topics such as gender-fluid fashion, trends in the (post-)digital age or neo-ecology as a mega trend will be examined and critically scrutinised from the perspective of various fashion experts.
Come join us and play it up with fashion!
An exhibition of the National Museum of Modern Art, Kyoto, and the Kyoto Costume Institute in cooperation with the Bundeskunsthalle
Admission tickets
PLEASE NOTE
The 3G rule applies to all exhibition visitors on Sunday, September 12 2021. Admission only with proof of vaccination / recovery or with a negative corona test.
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€12/ €8 (concessions)
Free admission for everyone up to and including the age of 18.
Literatur zur Ausstellung in der Bibliothek
Photography
Photographing in this exhibition is not only allowed but desired. Share your photos on social media and use the official hashtags.