Fragments from now
FOR AN UNFINISHED FUTURE
30 June to 30 August 2020
The world is changing: Old classification systems are being turned upside down and seem to be less reliable, achievements once thought to be definite like establishing an open, peaceful world are threatened by right-wing nationalist movements. In light of the increasing threat to human rights worldwide, it is becoming more and more important to take a stand.
The exhibition curated by Beate Eckstein and Annelie Pohlen and featuring fourteen current and former recipients of the scholarship is part of the foundation-wide project organised by Friedrich-Ebert-Stiftung For a Better Tomorrow, which examines key issues of the future such as Europe and sustainability, technological change and progress, migration and integration, gender equality and equal opportunities, democracy and social cohesion.
Ein Blick in die nicht allzu weit zurück liegende Geschichte genügt, um festzustellen, wie schnell jede dogmatische „Vision“ von Gruppierungen, die sich für überlegen halten, alle sozioökonomischen, geopolitischen und zivilisatorischen Grundlagen von Gesellschaften zersetzen kann.
Die Ausstellung stellt die Frage, ob Kunst, bzw. ob die vierzehn durch ihre grenzüberschreitenden Biographien geprägten Künstler*innen sich in einem von apokalyptischen Zukunftsvisionen geprägten Wettstreit um die besten Lösungsmöglichkeiten mit ihren komplexen Reflexionen Gehör verschaffen können. Sie können dies nicht nur, sie stehen auch mit ihrem jeweils individuellen Blick auf Grundfragen unseres gesellschaftlichen Zusammenlebens für eine künstlerische Auseinandersetzung, in der sich alle Künste zu Recht als Teil eines übergreifenden gesellschaftlichen Diskurses verstehen.
Dass ihre Annäherung an die komplexe Wirklichkeit in der Ausstellung Fragments from now for an unfinished future explizit jene Aspekte ins Visier nimmt, die ihnen auch aus biographischen Gründen nahe liegen, ist kaum verwunderlich. Gleichwohl verbindet ihre mal poetisch verschlüsselte, mal subversiv dokumentierende oder offensive Bildsprache das komplexe Ineinander existentieller Grundfragen in einer zunehmend enger vernetzten globalen Gesellschaft zu einem Ganzen – aller wachsenden Mauern und Abschottungen zum Trotz.
Dies zieht sich wie ein roter Faden durch die Ausstellung: Von Saskia Ackermanns ‚Index‘ ihrer Arbeit Begriffssystem Welt verstehen, in dem Begriffe von Individuum und Gesellschaft über Blätter und Wände tanzen, über die Portraits von Yevgenia Belorusets und Ksenia Kuleshova aus den Communities verfolgter Minderheiten bis zu Raisan Hameeds Erzählung über Fluchtwege sowie Darío Aguirres filmisch dokumentierten Einbürgerungsturbulenzen — neben vielen anderen Positionen. Amir Tabatabaeis fragmentierte Module komplexer Visionen von Räumen schließlich setzen in einem spielerischen Prozess unendlich viele „Fragments from now“ aus ihren lähmenden Schubladen der Ein- und Ausgrenzungen frei.
In ihrer Wahrnehmung einer sich aus der Vergangenheit in die Gegenwart fortsetzenden Fragmentierung von Wirklichkeiten vernetzen sich die einzelnen „Fragments“ der Themenkomplexe „Für ein besseres Morgen“ zu einem aus vielen künstlerisch transformierten Bruchstücken gefügten, möglicherweise visionären Gesamtbild einer nie vollendeten „besseren“ Zukunft.
Mit Arbeiten von:
Saskia Ackermann, Darío Aguirre, Yevgenia Belorusets, Cihan Cakmak, Soso Dumbadze, Öncü Hrant Gültekin, Raisan Hameed, Carsten Kalaschnikow, Ksenia Kuleshova, Dariia Kuzmych, Sebastian Mühl, Neda Saeedi, Amir Tabatabaei, Vilmos Veress
A look into the not-too-distant past is sufficient for noticing how quickly every dogmatic “vision” of groups that consider themselves to be superior can break down all socio-economic, geopolitical and civilizational fundamentals of societies.
The exhibition poses the question of whether art or the fourteen artists influenced by their cross-border biographies can make their voices heard for the best possible solutions in the rivalry with their complex reflections, characterized by apocalyptic visions of the future. They are not only able to do this, they are also emblematic with their individual view of fundamental questions stemming from our social existence for an artistic examination, in which all forms of art are rightly regarded as part of a far-reaching social discourse.
It is hardly surprising that their approach to the complex reality in the Fragments from Now for an Unfinished Future exhibition explicitly focuses on the aspects that are close to them for biographical reasons. Nevertheless, their sometimes poetically encoded, sometimes subversively documenting or offensive visual imagery combines the complex interrelation of fundamental existential questions in an increasingly interconnected global society into a whole – in spite of all the rising walls and barriers.
That is a recurring theme throughout the exhibition: From Saskia Ackermann’s “Index” of her work Begriffssystem Welt verstehen (System of concepts to understanding the world), in which notions of individual and society dance across sheets and walls, and the portraits by Yevgenia Belorusets and Ksenia Kuleshova from the communities of persecuted minorities through to Raisan Hameed’s narrative of escape routes and Darío Aguirre’s cinematically documented naturalization turmoil — in addition to many other stances. Amir Tabatabaei’s fragmented modules of complex visions of spaces finally and playfully liberate an endless number of “Fragments from Now” from their debilitating constraints of limitation and exclusion.
In their perception of a fragmentation of realities extending from past to present, the individual „fragments“ of complex clusters of themes “For a Better Tomorrow” are interconnected into a possibly visionary overall view of an open-ended “better” future comprising many artistically transformed fragments.
With artworks by:
Saskia Ackermann, Darío Aguirre, Yevgenia Belorusets, Cihan Cakmak, Soso Dumbadze, Öncü Hrant Gültekin, Raisan Hameed, Carsten Kalaschnikow, Ksenia Kuleshova, Dariia Kuzmych, Sebastian Mühl, Neda Saeedi, Amir Tabatabaei, Vilmos Veress
Admission tickets
Free admission