MODERNIST CINEMA
Film in the Weimar Republic
14 December 2018 to 24 March 2019
In the Weimar Republic, in the years between 1918 and 1933, film emerged as a new form of art. Dubbed the ‘seventh art’, it was experienced collectively and in public in the cinema. The rise of the modern mass medium was swift. Cinema in the 1920s provided scope for experimentation and formed the nucleus for today’s international film aesthetic. German film production and, with it, directors like Friedrich Wilhelm Murnau and Fritz Lang and actors like Marlene Dietrich and Emil Jannings achieved worldwide recognition, and for a while the German film industry was seen as a serious competitor to Hollywood. The exhibition sheds light on what was new and original about the new medium and on its relationship and interplay with literature, the fine arts, architecture, psychology and socio-political developments. The mise-en-scène of the exhibition and a series of media installations foreground the ground-breaking innovations. Another focus is on the cinema-going public of the period whose perception of the world was substantially shaped by the novel cinematic language.
The exhibition showcases a total of 150 selected works by 81 artists, whose work has been acquired by a committee of experts for the Collection of the Federal Republic of Germany over the last five years for approximately 1.7 million Euros. They focused primarily, amongst other things, on the question, “Which artworks make particular reference to our society, and can convey information, now and in the future, about the state of our present-day Germany?”
Zu sehen sind unter anderem Kostümentwürfe und originale Kostüme von Marlene Dietrich, Jenny Jugo und Asta Nielsen, die auf historischen Schaufensterpuppen präsentiert werden. Die Zeichnungen von Filmarchitekten wie Robert Herlth, Erich Kettelhut und Walter Reimann zu Filmen wie „Das Cabinet des Dr. Caligari“ (1920) oder „Metropolis“ (1927) belegen den internationalen Ruf, den die „Babelsberger Bauhütte“ in den 1920er-Jahren genoss. Rekonstruierte Modelle veranschaulichen verschiedene Setsituationen.
Auch die innovative Kameratechnik, mit der Filme wie „Der letzte Mann“ (F. W. Murnau, 1924) oder „Berlin. Die Sinfonie der Großstadt“ (Walther Ruttmann, 1927) aufgenommen wurden, wird ausgestellt.
Zeichnungen von Heinrich Zille, Käthe Kollwitz, Hans Richter und Ella Bergmann-Michel sowie Collagen von Hannah Höch, UMBO und Hermann Bayer belegen das Interesse der bildenden Künstler am neuen Medium Film. Fotografien von Hans Casparius, Yva, Lotte Jacobi, Martin Munkácsi, August Sander und Sasha Stone stehen für eine neue Bildästhetik – von Reportage bis Portrait, die auch das Kino prägte und die das Bild der „Neuen Frau“ wesentlich verbreitete.
Zahlreiche Dokumente von Produzentinnen wie Liddy Hegewald, Drehbuchautorinnen wie Thea von Harbou und Luise Heilborn-Körbitz oder Kostümbildnerinnen wie Aenne Willkomm beleuchten das vielfach in Vergessenheit geratene Schaffen von Frauen hinter der Kamera.
Originale Handschriften von Filmtheoretikern wie Walter Benjamin, Béla Balázs und Siegfried Kracauer zeugen vom Entstehen der Filmtheorie. Walter Benjamins Filmbibliothek wird für die Ausstellung erstmals rekonstruiert.
Architekturentwürfe von Hans Poelzig und Erich Mendelsohn stehen für die neuen Kinopaläste und Lichtspielhäuser. Filmische Zeugnisse, bildende Kunst und Alltagsobjekte werden einander gegenübergestellt und erzeugen ein lebendiges Zeitbild. Zahlreiche Medieninstallationen verdeutlichen, wie sehr der Film die Themen der Zeit reflektierte und diese als neues Leitmedium mit prägte.
Admission tickets
€10/ €6.50 (concessions), Family ticket €16
School groups enjoy free admission to the exhibition on Fridays (booking necessary)
Happy-Hour-Ticket: 7 € (available two hours before the museum closes; individual visitors only, all exhibitions.) Combined ticket for all exhibitions available. <link en visiting opening-timesadmission.html internal link in current>More information
Photographing
Visitors may take photographs (without flash) in this exhibition. Share them on social media and use the official hashtags.
For legal reasons, this rule does not apply to all works. Those that are not allowed to be photographed are marked accordingly. We ask you to respect this.